Surin Project deel 2

26 januari 2015 - Chiang Mai, Thailand

Gisteren zijn Dennis en ik na een 14-urige nacht busreis aangekomen in Chiang Mai. Wat was het moeilijk voor mij om afscheid te nemen van de plek, mensen en dieren waar ik zo ontzettend veel om geef en van hou. Mijn hoofd zit vol met gedachtes en emoties. En zoals altijd kan ik niet wachten om weer terug te gaan naar Surin, maar dan wel voor langer dan een week. Komend jaar dus flink sparen :-)

De week hebben we geweldig afgesloten met kamperen langs de rivier. Ook dit was anders dan de laatste keer dat ik er was. Voorheen stond je tussen de natuur, nu heeft het Elephant Village een stoep met railing aangelegd langs de rivier. Vraag me niet waarom. Maar goed, dat was dus ons uitzicht. Maar als het dan eenmaal donker is, het kampvuur brandt, de olifanten aan lange kettingen onder de sterrenhemel staan en de Pharang show is begonnen, dan is het plaatje compleet en de stoep met railing snel vergeten. Wat hebben we een leuke avond gehad. Onze bijdrage aan de show was een alternatief voor ezeltje prik. 6 Mahouts moesten geblinddoekt verschillende olifanten lichaamsdelen op een zelfgemaakte olifant prikken, met als hoofdprijs een flesje Thaise whisky. Amerika had een drink spel en Australie heeft hun volkslied gezongen. De mahouts hebben een poging gedaan om ons traditionele Thaise dans te leren wat al snel veranderde in een dansende groep pharang en mahouts rond het kampvuur. Heerlijk. En daarna hebben de mahouts nog een veiling gehouden waar ze extra geld mee konden verdienen. Wat speciaal was dit, ze brengen namelijk zelf spulletjes in, ook handgemaakte, en het geld wat ze hiermee ophalen wordt onder hun verdeeld. In totaal is er zeker 7000 baht opgehaald wat een mooi extraatje is. Ik heb een prachtig memorie boek gekocht en twee heel bijzondere 'tekeningen' die voor mijn lieve moeder zijn omdat ze me altijd steunt en nu voor mijn lieve honden zorgt. Daarna hebben we uren bij het kampvuur gezeten, gelachen, gedronken, gepraat. Happy moments. Ik kan niet anders zeggen. Sarot had voor deze avond zijn KNVB t-shirt aangetrokken die ik hem 4 jaar geleden gegeven heb. Trots als een pauw! Zowel hij als ik ;-)
Zaterdag hebben we een 'rust' dag gehad. Hierdoor konden de olifanten heerlijk in de natuur blijven waar Faa Sai, Neua Luong en Nong Nun dankbaar gebruik van maakten en er heel sneaky dansend door de rivier vandoor gingen. Prachtig om de dieren in hun natuurlijke omgeving te zien, prachtig dat dit kan binnen de beperkingen van Elephant Village. Prachtig om te zien wat het Surin Project de afgelopen jaren bereikt heeft.
Natuurlijk hebben we ook de Mahout Olympics gespeeld en nog best goed ook (al was ik niet al te best in slingshot maar goed, dat vergeten we maar weer snel ha ha). De groepen die niet als laatste zijn geëindigd, zijn stiekem allemaal winnaars want dan hoef je niet met een gepoederd gezicht de chicken song en elephant song te zingen. Aangezien wij alle vier in een andere groep zaten, moest een van ons wel in het verliezende team eindigen en deze eer was voor Jurjen. Ging heel goed Jurjen, topper!
Dennis, Jurjen, Judith en ik hebben zaterdagmiddag afscheid genomen en zijn vanaf Surin aan onze verschillende laatste week begonnen. Judith en Jurjen zijn doorgereisd naar Koh Chang en Dennis en ik naar Chiang Mai. Nu in de bus onderweg naar het Elephant Nature Park om een aantal dagen bij de honden te helpen en om 5 honden op te halen die met ons mee terug vliegen naar Amsterdam, waarvandaan ze door zullen reizen naar de UK. Ik kan niet wachten om Tang Kao, het broertje van Cho Cho, weer te zien en om hem te vertellen dat zijn leven vanaf zaterdag totaal anders zal zijn.

Have a safe trip and happiness forever,
miss you all time
Wish you will come back to visit us again
Goodluck and happy

Sarote

I will Sarote, I definitely will.

Liefs Marleen

1. Sita Ketelaar:
    26 januari 2015
    Wat een leuk weekend en mooie foto's. Kan me voorstellen dat je met weemoed afscheid neemt, maar wat je schrijft, flink sparen en weer een leuk vooruit zicht om te zien hoe het gaat met het Suriname project.Veel plezier in ENP . Poezen gaat allemaal goed.Zijn ontzettend aanhalig. Heb vrijdag weer even bakje koffie met mevrouw Kooistra gedronken. Veel plezier nog lieve Marleen en Dennis. Gr Barbara en Sita
  2. Willie:
    MOOI !!!!!!!
    Veel liefs van ons beiden.
  3. Nel boetes:
    Lieve Beiden,
    Mixed feelings, mixed emotions, Dat is er wat bij speelt bij het zien van de foto's en het lezen van jullie geweldige ervaringen, Wat is het heerlijk om te doen waar je gevoel heel dicht bij zit, en wat een frustratie dat je ook nog veel vervelende situaties tegenkomt. Maar wij genieten hier in Holland allemaal van jullie verhalen en foto's. Heb vanmorgen Anna-Lynn ook wat foto's laten zien en ze was ook onder de indruk, ze volgt je natuurlijk ook op F.B. en doet de hartelijke groetjes met veel plezier. Gaan jullie nu alleen naar de honden of ook nog naar de olifanten?? Wat een heeeeeerlijk uitzicht van jullie slaapplaats poehhhh, (wel vaak plassen door het water denk ik ;-)

Hier vanuit een druilerig Holland waar we niet veel zon zien... dikke kus
  4. Griteke:
    27 januari 2015
    Toppie Marleen! Mooi verhaal! Enne extra sparen moet lukken, het is hier smoordruk op het werk, dus je kan altijd extra uren draaien ;). Heel veel plezier nog en groetjes aan Dennis.