Elephant Nature Park and dogs

31 januari 2015 - Bangkok, Thailand

Vrijdag 30 januari
Dag twee op het Quarantaine Office. Gisteren voor Tang Kao geweest en naar een uur stonden we alweer buiten. Zonder papieren voor Tang Kao. 'Kom morgen maar terug, samen met de andere honden, we make copy 5 times.' Ik dacht nog, zo simpel kan het toch niet zijn? Met Cho Cho en Navann moest ik twee lange documenten invullen, nu alleen mijn naam en adres?? En copy 5 time?
De afgelopen twee nachten hebben Dennis en ik bij Emily geslapen. Emily heb ik in 2011 ontmoet in Bangkok tijdens een etentje met verschillende dierenvrienden. Ook zij is vluchtvrijwilliger geweest voor honden. Ook zij dacht, copy 5 times can not be true nadat ik haar mijn uurtje op het Quarantaine Office vertelde. Maar goed. Eerst zijn we heerlijk uit eten geweest. Om onze reis af te sluiten. Samen met Antoinette, haar ouders en Emily zijn we naar een heerlijk Birmees restaurantje geweest in Chiang Mai. Gezellige avond gehad, met herinneringen ophalen over de toch best wel pittige bike tour, het mooie Elephant Parade beeld dat ik heb gekregen omdat ik beste Awareness Raiser was voor de bike tour, over het Surin Project, lieve Tik die zo ziek is en natuurlijk de honden. Altijd fijn om een gezellige warme groep mensen om je heen te hebben. De afgelopen dagen waren sowieso heel leuk. Zondag heerlijk door Chiang Mai gestruund en maandagochtend vroeg met de bus naar Elephant Nature Park. Leuk om er weer te zijn, leuk om mensen terug te zien, om nieuwe mensen te ontmoeten en om mensen te ontmoeten die ik al jaren via Facebook ken maar in levende lijve nog nooit had gezien. 3 Leuke dagen gehad in het mooie huisje Navann die Pom voor ons had geregeld, met uitzicht over de rivier. 3 Dagen honden uitgelaten, gewassen, aan ons laten wennen, procedure doorgesproken voor de 5 honden die met ons mee terug vliegen, tussen de olifanten gezeten, twee net gearriveerde olifanten ontmoet. Een korte lezing gevolgd  van Jodi over olifanten die schilderen. Wat nog erger is dan ik dacht. Wist je dat een olifant in het midden geen zicht heeft zoals wij hebben? Zijn ogen zitten immers aan de zijkant. Een olifant kan dus helemaal niet zien waar hij op 'schildert'. Kan niet eens zien wat hij doet. Hij wordt met scherpe voorwerpen in bepaalde richtingen gedwongen. Met een kwast in zijn neus. Een kwast in zijn neus! De neus waardoor hij normaal ademt maar die nu dicht zit omdat de kwast er anders uitvalt. En dan scherpe voorwerpen in zijn oor, slurf en/of mond om hem in de juiste richtingen te dwingen. Zodat er een boompje ontstaat. Die weer extra geld voor de mahout oplevert. Bah!
Woensdagavond zijn Dennis en ik naar Chiang Mai terug gegaan. Ook Thai Tang Kao, het broertje van mijn hondje Cho Cho, was mee naar Chiang Mai gereisd zodat we donderdagochtend vroeg met hem naar het Quarantaine Office konden. We konden bij Emily slapen wat natuurlijk erg gezellig was. En ook erg handig. Kom morgen maar terug, copy five time for five dog. Tomorrow 9 am. Emily en ik waren er niet gerust op en doordat we beiden ondertussen aardig wat contacten hebben, kwamen we er snel achter dat dit inderdaad niet kon. Zo kan 1 persoon maximaal drie honden meenemen en niet vijf. Plus dat er een verklaring van de eigenaren moest komen dat Dennis en ik vluchtvrijwilliger voor hun honden zijn. Nieuwe EU regels. Het Elephant Nature Park heeft nog niet eerder zelf een hond laten adopteren naar Europa dus van hun kwam niet veel steun en informatie. En zij zouden vrijdag alles gaan regelen, Dennis en ik konden wel wat anders gaan doen. Wat ben ik blij dat we dat niet gedaan hebben. En dat wij mee zijn gegaan naar het Quarantaine Office, want ook daar leek alles wel nieuw voor ze. Twee verschillende mensen? Vluchtvrijwilligers? Verklaringen? Het leek wel of ze er nog nooit van gehoord hadden. 3,5 Uur hebben we er gezeten. Just five more minuts, only copy. Het kopieer automaat bleek stuk en zo moest Dennis mee op de brommer naar een dichtbij gelegen kopieer-gelegenheid.  Daarna werd alles nog dubbel gecheckt, stempels gezet, mapjes gemaakt en waren we rond half 1 klaar. Snel terug naar de hondjes, reiskratten in order gemaakt, gelunched, hondjes in de kratten, in de auto naar het vliegveld van Chiang Mai. Half acht waren we in Bangkok waar Judith en Jurjen 10 minuten na ons landen. Tot 22.00 uur buiten gezeten. Honden uitgelaten, geknuffeld, drinken en eten gegeven, en alles verder in orde gemaakt. Op het vliegveld heeft Christine ons geholpen met inchecken. Wat een stress weer. Papieren werden gechecked, kratten met tig tyraps verzegeld, honden waren gelukkig rustig. Wat was ik opgelucht toen ik kon betalen en we de honden konden afleveren bij Oversize Luggage.
En nu zitten we alweer 11 uur in dit vliegtuig, Nederland komt dichterbij. De afdaling is begonnen. Ben blij als ik straks de hondjes weer zie. Hopelijk is hun reis goed gegaan. Ze zijn allemaal zo leuk!

Liefs Marleen

1. Judith:
    31 januari 2015
    Hey topper, je hebt het echt geweldig gedaan wat zullen de honden en baasjes blij zijn met jou. De uurtjes dat we met de hondjes konden knuffelen waren fijne uurtjes hondjes blij wij blij wat wil een mens nog meer.

Tot snel

Liefs
    Judith
  3. Carla de Haan:
    31 januari 2015
    Je doet het elke keer maar weer. Weer een aantal honden een goed leven straks. Prachtig werk Marleen. Je bent een echte dierenvriend.
  4. Willie:
    Lieve Marleen.
    Wat weer een verhaal en wat was het slecht geregeld. Ik weet als geen ander dat je dit allemaal voor de hondjes doet.Gelukkig dat Dennis je zo goed kon helpen, wat een Topper.En dan nu op weg naar huis nadat jullie het met zijn vieren op zo,n mooie manier hebben kunnen afsluiten. Welkom thuis namens je pa en ma en de hondjes.
  5. Magda:
    31 januari 2015
    hoi dierenvriend een hele goede reis terug welkom thuis
  6. Danny & Marian:
    31 januari 2015
    Super gedaan. Topper! Gelukkig dat alles goed is afgelopen met de hondjes. Een goede reis gewenst!!
  7. Marijke Bosch:
    31 januari 2015
    Proficiat, het is je/jullie weer gelukt na de nodige inspanning. Tot vrijdag. Lieve groet
  8. Nel boetes:
    2 februari 2015
    Jullie zijn net de deur uit, Ik had niet eerder je verslag dan vanmiddag, heel vreemd, dus ik heb de hele "beestenbende hier net gehad". Heerlijk wat een stelletje 2 rustige blondjes en Nori ach Nori klein misbakseltje maar WAT een mooi en lief beestje, zit pit in!! Inmiddels weer meer zorgen voor jullie, dachten jullie 5 copies klopt niet....nu blijkt dat er meer niet klopt, wat een stress. komt hopelijk toch wel goed....
    Maar wat weer een heerlijk verslag. Wat dat betreft is het jammer dat we weer een tijdje moeten wachten ;-) Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad.....welkom thuis lieverds!! Kanjers!!