Bike for Elephants

11 januari 2015 - Leeuwarden, Nederland

Lieve allemaal,

Nog niet helemaal bekomen van mijn vorige prachtige reis met mijn moeder, vertrek ik komende woensdag toch alweer naar Thailand. Heel vervelend :-) Het wordt een reis met een ander tintje. Samen met Dennis, Judith en Jurjen doe ik komend weekend namelijk mee aan Bike for Elephants. Met ons team Op'e Strun gaan we 140 km fietsen in de provincie Kanchannaburri om geld op te halen voor de wilde olifanten. Met dit geld wordt hun leefgebied vergroot door dammen te bouwen en bomen te planten. Iets wat erg hard nodig is omdat er veel (illegale) houtkap is. Hierdoor is er weinig leefomgeving overgebleven met als gevolg uitsterving en toename van conflicten tussen mens en olifant. Als jullie mij willen sponsoren, graag! Elke bijdrage is welkom en kan via deze link overgemaakt worden onder vermelding dat je mij steunt: https://www.geef.nl/donatiemodule/taal:en/doel:bring-the-elephant-home/projectomschrijving:Sponsor%20Marleen/ of http://www.bring-the-elephant-home.org/bike-for-elephants-4/. Alvast tige tank!

Na het Bike event reizen wij door naar de arme provincie Surin. Hier is Elephant Village gelegen. Een 'stad' gebouwd, ondersteund door de Thaise regering, waar meer dan 100 gezinnen wonen met hun olifant. De mensen die hier wonen krijgen hier geld voor van de regering, zo probeert de regering illegale houtkap en straatbedelen met olifanten tegen te gaan. Helaas kunnen de gezinnen van de bijdrage (zo'n €200,- per maand) die ze van de regering krijgen niet rond komen. Daarom kunnen ze extra geld verdienen door aan activiteiten deel te nemen zoals shows, trektochten, verkoop van ivoor, olifantenhuid etc. Maar soms werken de mensen ook buiten de stad waardoor sommige olifanten 24 uur/dag, week in week uit aan de ketting staan. Niet veel goeds dus zou je denken. Gelukkig heeft Elephant Nature Park besloten om ook een extra vorm van geld verdienen aan te bieden, het Surin Project. Families die hier aan deel nemen, bieden diervriendelijk eco toerisme aan. Hun olifanten mogen vrij rond lopen, geen haken, geen shows, geen trektochten, maar plezier en olifant zijn. Om dit te financieren zijn elke week vrijwilligers nodig. Ik ben er twee keer eerder geweest en het is een prachtig project in een niet zo mooie omgeving. Veel dierenleed is hier gaande, maar elk verschil dat je kan maken is er een. Dus gaan wij er natuurlijk naar toe. Om onze steun te laten zien aan diervriendelijk toerisme, aan de Thaise families die hun huis en hart voor ons open stellen en aan de dieren die hierdoor een veel mooier leven hebben. Ik kijk er enorm naar uit en hou jullie graag op de hoogte van onze mooie, diervriendelijke en inspirerende reis.

Liefs Marleen

1. Carla de Haan:
    11 januari 2015
    Succes Marleen en alle anderen.
    Liefs Carla
  2. Henrike:
    Heel veel succes daar!
    En geniet ervan..
  3. Willie:
    11 januari 2015
    Hallo lieverd(s), wat weer een prachtig verhaal en wij wensen jou en je vrienden enorm veel succes. Ook wij zullen ons steentje bijdragen . Natuurlijk moet je ook lekker gaan genieten van al die lieve mensen in Thailand en ze vooral de groeten doen aan degenen die ook ik ontmoet heb op onze prachtige reis in 2014.Alvast veel succes en ik zie jou reisverhalen met veel plezier tegemoet. Een hele dikke kus en knuffel van ons, ook voor Dennis en je vrienden die mee gaan. Groet van je Ma
  4. Nel boetes:
    11 januari 2015
    Wat fijn dat we jullie weer via je blog kunnen volgen. Ik zie, net als vorige keer, enorm uit naar je verslagen. En tuurlijk ga ik jullie ook steunen. Het gaat nu wel heel erg snel he!? Heel veel. succes en vergeet ook niet om veel plezier te hebben, net wat je mams zegt. Liefs van ons.
  5. Nico:
    11 januari 2015
    Hallo Marleen, alle ingrediënten voor een inspirerende reis lijken me weer aanwezig. Geniet er weer van en ik lees je belevenissen met veel plezier. Groet, Nico
  6. Jaap en annechien:
    Hallo Marleen,
    we wensen jou en je reisgenoten een goede reis en uiteraard veel plezier bij je goede werken. We gaan je verhalen met belangstelling en bewondering lezen.
    Jaap en Annechien
  7. Marion:
    12 januari 2015
    succes je bent een kei en waar zijn je lieve doggies dan?
  8. Piet:
    Hoi Marleen,
    Ik wens jullie een fijne "vakantie" en heel veel fietsplezier :-).
    Piet
    P.S. Hadden jullie niet een verzorger/masseur nodig bij zo'n uitdagende fietstocht of doe je dat er ook nog bij?
  9. Magda:
    13 januari 2015
    Hallo Marleen ik wens je een goede reis toe.
    volg het graag groetjes magda
  10. Danny:
    13 januari 2015
    Hoi Marleen, goed bezig! mijn complimenten.
  11. Marijke Bosch:
    Hoi Marleen,
    Je gaat er weer voor. Fantastisch. Succes met al je "plannen".
    Ga ook zeker genieten.
    Groet, Marijke
  12. Sita Ketelaar:
    15 januari 2015
    Heel veel succes met de fietstocht,hoop dat iedereen massaal gestort heeft om jullie te steunen! Geweldig dat jullie dit doen.Jullie zijn nu nog even aan het genieten van de vrije tijd. Wij volgen je verslagen weer met veel plezier. Geniet ze alle 4!
  13. Nel boetes:
    Hallo stoere bikkels
    Vannacht gewoon opgebleven totdat we zagen dat jullie geland waren!! Nu even een "rustige"dag en dan de komende twee dagen vol aan de bak. RESPECT hoor, Zag de eerste foto'sal op mijn App, Marleen zat op een bankje met....ja hoor een kat naast zich, en Dennis met de voeten op de ailing kijkend naar de ondergaande zon (met..ik denk.. een lekker glaasje van het e.o.a. in de hand) Geniet ervan en we horen hoe het allemaal is gegaan, en gaat.
    Kus